Μεγαλύτερο θα είναι το κόστος των διοδίων για τους οδηγούς από την 1η Ιανουαρίου 2024 καθώς προβλέπονται ανατιμήσεις για την επόμενη τριετία ● Στα 33,55 ευρώ για τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, στα 13,80 ευρώ για Αθήνα – Λαμία, ενώ μέχρι τη Λάρισα το κόστος φτάνει τα 23,85 ευρώ ● Η διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα μέσω Ρίου – Αντιρρίου θα κοστίζει 41 ευρώ.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες σε δόσεις θα επιβληθούν τελικά οι αυξήσεις στα διόδια των παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων που ζητούσαν οι εταιρείες λόγω της ανόδου του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 12% το 2022. Οι εταιρείες παραχώρησης, στις οποίες κυριαρχούν οι μεγάλες κατασκευαστικές και πρωτίστως η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, είχαν δεχθεί αρχικά να μην επιβληθούν οι αυξήσεις στις αρχές του 2023 μέσα στην προεκλογική περίοδο και, όπως φαίνεται, συμφώνησαν να προβούν σε νέα διευκόλυνση, μοιράζοντας τη συνολική αύξηση ώς το 2026.
Ετσι, από την 1η Ιανουαρίου 2024, τα ήδη πανάκριβα διόδια θα αυξηθούν σε ποσοστό 7,6%. Ποσοστό 2% θα προστεθεί στον δείκτη τιμών καταναλωτή του 2024 για να βγει η αύξηση που θα επιβληθεί το 2025 και ένα ακόμη 2% θα επιβαρύνει τα διόδια που θα ισχύσουν το 2026.
Κόστος για ένα Ι.Χ.
Οι αυξήσεις των διοδίων έρχονται να προστεθούν στο ήδη βεβαρημένο κόστος των μεταφορών και ειδικά των εμπορευματικών που εκτελούνται με τα μεγάλα οχήματα που χρεώνονται ακριβότερα. Πάντως, για ένα Ι.Χ. που πραγματοποιεί τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη το κόστος διοδίων αυξάνεται κατά 2,20 ευρώ, ενώ στη διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα, που περιλαμβάνει διέλευση από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου η αύξηση είναι 2,75 ευρώ. Ομως, ένα μεγάλο λεωφορείο άνω των 40 θέσεων για να περάσει από τη γέφυρα θα πληρώνει πλέον 73,5 αντί για 69 ευρώ. Αναλυτικότερα για ένα Ι.Χ. από την 1/1/2024 το κόστος ανεβαίνει:
● Στα 33,55 ευρώ για τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, έναντι 31,35 ευρώ σήμερα.
● Στα 41 ευρώ για τη διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα μέσω Ρίου - Αντιρρίου, από 38,25 ευρώ σήμερα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύμβαση για την Γέφυρα Ρίου -Αντιρρίου λήγει το 2027 ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Ηpeiros.gr το κόστος της κατασκευής της έχει ήδη καλυφθεί λόγω και της αυξημένης από την προβλεπόμενη κυκλοφορίας.
Βέβαια μέχρι το 2027 όχι μόνο δεν θα υπάρξει κάποια μείωση στην τιμή των διοδίων αλλά αντίθετα θα υπάρξει αύξηση, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη για το ποια θα είναι η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων, μετά τη λήξη της σύμβασης.